Filmtheater Mimik | Deventer

De Japanse fotograaf Hiroshi Sugimoto maakt foto's met bijzondere concepten. Zo fotografeerde hij wassen beelden op zo'n manier, dat het lijkt of het portretfoto's van levende mensen zijn, terwijl bijvoorbeeld Hendrik VIII al viereneenhalve eeuw dood is. In het Museum of Natural History in New York fotografeerde hij diorama's met opgezette wolven, gieren en andere wilde dieren alsof ze in het wild leven. Hij fotografeerde modernistische gebouwen onscherp. Zo onscherp, dat de meeste gebouwen niet meer herkenbaar waren. Maar een aantal overleefden de test en waren nog te indentificeren.

En hij fotografeerde theaters met een sluitertijd van de duur van de film, zo'n anderhalf uur. Het theater is zichtbaar door het licht van de film. Dat heb ik, samen met Rob Tempelman, in coronatijd ook gedaan in het toen net geopende, maar voor publiek toen gesloten filmtheater Mimik.

De foto van de film Rifkin's Festival (2020) van Woody Allan is anderhalf uur belicht. Je kunt aan de helderheid zien dat Woody Allen naast het standaard breedbeeldformaat ook een deel van de film in een iets andere, minder brede, verhouding heeft gefilmd. In de film was dat om aan te geven dat we naar het verlden gaan. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk te zien in de witte lijnen.


Foto: Hiroshi Sugimoto